Syksyn Synkimmän Sävelen nousu ja tuho
DJ jo-unin muistelmat Syksyn Synkin Sävel -kilpailusta: Olin vuosituhannen alussa järjestämässä Ground Zero -klubia,
jonka pääpaino oli industrial-, EBM-, ja darkwave-musiikilla. Ground Zero
-illat olivat bändivetoisia tapahtumia, joihin koitimme aina tuoda
pääesiintyjäksi ulkomaisen bändin ja sille lämmittelybändin. Rahapuoli saneli
sen, että lämppäribändi oli lähes aina suomalainen. Jo tuohon aikaan
huomasimme, että meille sopivia ennalta tunnettuja suomalaisia bändejä oli aika
vähän. Uusien etsiminen oli työlästä, koska ei ollut mitään yhteistä kanavaa
mihin kaikki sopivan genren bändit olisi kerätty valmiiksi ulottuvillemme.
Linkki: Syksyn Synkin Sävel 2004-2011 -kappaleet
Musiikkiharrastukseni kautta olin huomannut, että 2000-luku
oli tuonut mukanaan suuren kirjon entistä halvempia kotistudioon sopivia
instrumentteja ja äänityslaitteita, joita olin itsekin hankkinut muutaman.
Aloin jossain vaiheessa mietiskellä kuinka paljon Suomesta löytyisi
mustahuulisia pöytälaatikkomuusikoita ja bändejä, joiden teokset eivät ikinä
kantautuisi korviimme, koska niille ei ollut sopivaa julkaisukanavaa. Keksin
ajatuksen kilpailusta, joka sai pian nimekseen Syksyn Synkin Sävel.
Vuonna 2004 Club Schattenin keskustelufoorumi oli
vakiintunut suosituksi, jopa keskeiseksi goottiväen paikaksi keskustella genreen liittyvistä
asioista. Tein aluksi pienen kartoituksen kaveripiirissä ja
Schatten-foorumilla, että onko tällaiselle kilpailulle kiinnostusta. Kun
palaute oli kaikin puolin innostunutta ja positiivista, kysyin schattenilaisilta luvan heidän keskustelufooruminsa käyttämiseksi Syksyn
Synkimmän Sävelen toteuttamiseen. En tuohon aikaan ollut vielä vakituinen
Schatten-järjestäjä, vaan toimin edelleen Ground Zerossa. Sen toiminnan vähitellen
hiipuessa olin siirtymässä Lumous Festivalin riveihin. Lupa Schattenilta tuli
onneksi helposti, sillä Tampere ei todellakaan kaivannut toista sisällissotaa.
Tällä kertaa goottien toimesta.
Kun kisa alkoi vähitellen realisoitua, aloin ymmärtää, että
sen järjestämiseen tarvitaan jonkinlaiset säännöt. Halusin pitää säännöt
mahdollisimman yksinkertaisina, jotta ne olisivat kaikille selkeät, eivätkä
jättäisi tulkinnan varaa. Sääntöjä tulikin oikeastaan vain yksi: kappale ei saa
olla ennen julkaistu. Lainopillisista syistä lisäsin vielä toisen säännön:
kappale ei saa olla tekijänoikeusjärjestön listoilla. Teosto hyökkäili tuohon
aikaan aggressiivisesti nettijakajia vastaan, enkä halunnut että joku aamu
Teoston erikoisjoukot murtavat oveni ja takavarikoivat My Little Pony
-tietokoneeni. Eniten jännitti jättää kisasta genre-rajoitukset pois, sillä
pelkäsin että saan sähköpostini täyteen suomirokkia ja eurodancea, yms, jota ei
saisi mitenkään mahtumaan gootti-genren suuren sateenvarjon alle. Kuitenkin
jätin genre-rajauksen pois, sillä ensinnäkin rajat tuntuivat mahdottomilta
määrittää, ja toiseksi en halunnut yhdenkään mahdollisen osallistujan
jättäytyvän pois kisasta, koska kokisi, ettei sovi genre-rajoitusten
sisäpuolelle.
Ensimmäiseen kisaan osallistui seitsemän kappaletta.
Kappaleiden tekninen taso yllätti minut. Jostakin syystä olin vuonna 2004
odottanut Casio-koskettimilla ja neliraitanauhurilla tehtyjä yksinkertaisia
demoja, mutta jokainen osallistunut biisi kuulosti siltä, että on tehty ajan
mukaisilla laitteilla ja saanut tuntikausien viilauksen tietokoneen
DAW-ympäristössä. Voittaja valittiin Schatten-keskustelupalstan äänestyksessä ja kaikki sujui ongelmitta. Vaikka mitään palkintoja ei ollutkaan järjestäjän
taholta, niin muistelisin, että jokin tamperelainen goottiklubi tarjosi
voittajalle keikkamahdollisuuden.
Olin ajatellut Syksyn Synkin Sävel -kilpailua aluksi
kertaluontoiseksi kokeiluksi, mutta seuraavana vuonna ihmiset alkoivat kysellä
SSS-kilpailua jo kauan ennen syksyä. Päätin järjestää sen uudelleen, ja niin
siitä tulikin pian vuosittainen tapahtuma. Kappaleiden taso parantui vuosi
vuodelta ja kilpailijoiden määrä kasvoi. Vuosien varrella kilpailu poiki monia
hyviä kappaleita ja esiintymisiä, mikä oli mukava piristysruiske suomen
mustahuulipiireissä. Klubijärjestäjät tuntuivat olevan mielissään, kun saivat
kisan kautta uusia bändejä keikoille. Kisailijat tuntuivat olevan mielissään,
kun saivat SSS:stä inspiraatiota biisien tekemiseen, ja lisäksi lopputulokselle
kuuntelijoille kohdennetun kanavan. Tunsin että Syksyn Synkin Sävel oli osunut
siihen maaliin, johon olin alun perin tähdännytkin. Jopa paljon paremmin kuin
uskalsin alun perin odottaa.
Vaikka kisa ei ollutkaan mahdottoman monimutkainen
järjestää, meni siihen kuitenkin yksin hommia hoitaessa tuntikaupalla aikaa ja
energiaa. Joinain vuosina henkilökohtaisten ongelmien viedessä voimavaroja, oli
vaikea saada kisaa pidettyä ja vietyä maaliin saakka. Kun goottijengi tarpeeksi
potki kannibaaleilla ja maihareilla perseelle ja kaverit painostaen kyselivät,
että koska saadaan kisa aloitettua ja biisejä kuultavaksi, niin hommat etenivät
vähitellen siihen pisteeseen, että vuosittainen kisa tuli järjestettyä. Tosin se taisi lykkäytyä syksystä kevääseen saakka. Kyselin ainakin
yhtenä vuotena muiltakin tyypeiltä, että kiinnostaako järjestää SSS-kilpailua,
mutta sain kaikilta aina saman vastauksen: "Hyvinhän se on sulta
onnistunut tähänkin asti. Pistä uus kilpailu vaan tulille. Me odotellaan jo
uusia biisjä kuultavaksi."
Vuonna 2010 olin jo ollut jonkin aikaa värvättynä
vakio-DJ:ksi Schatten Clubille, kun sen säännöllinen toiminta päätettiin
lopettaa 10 vuoden tapahtumajärjestämisen jälkeen. Klubin hautaaminen ja jo
muutaman vuoden meneillään ollut Facebookin suosion jatkuva kasvu hiljensivät
Schattenin keskustelufoorumia huomattavasti, joka toi painetta siirtää kisan
äänestys Schatten-foorumilta johonkin toiselle alustalle. Klubin lopettaminen
toi myös henkilökohtaiseen elämääni ajan, jolloin en enää pitkästä aikaa ollut
vakio-DJ:nä goottiklubilla. Katseeni alkoi suuntautua enemmän myös
goottihommien ulkopuolelle, koska sieltä suunnasta tuli enemmän
DJ-keikkapyyntöjä. Samalla huomasin, että lähivuosina oli ilmestynyt paljon hyvää
indie-musiikkia, joka oli jäänyt minulta huomaamatta ja jonka pariin halusin
uppoutua enemmän. Kaikki nämä asiat vaikuttivat siihen, että oli helppoa jättää
2011 vuoden Syksyn Synkin Sävel -kilpailu viimeiseksi ja laittaa pillit
pussiin, tai niin ainakin luulin.
Pari viikkoa sitten sain perjantain ja lauantain välisenä
yönä muutaman viestin, jossa kehotettiin järjestämään uusi Syksyn Synkin Sävel
-kilpailu tai...
- Tai mitä?! Vastasin viestiin, että kisan pitäminen on
mahdollista, jos minun ei tarvitse järjestää sitä yksin. Lupasin kuitenkin
lähteä itsekin mukaan, sillä minkäs sitä gootti itselleen voi. Kisa kiinnostaa
taas vuosien tauon jälkeen. Toiveikkain mielin jään jännittäen odottamaan
millaista satoa ja palautetta tällä kertaa siunaantuu.
Ainiin, ne Schatten-bileetkin ovat taas tulossa 22.2.2020.
-- jo-uni
![]() |
Syksyn Synkin Sävel. Logo: Teppo Jäntti. |
Comments
Post a Comment